SJ Buss
Taget vid järnvägs stationen i Norrhult'
SJ 3575
En Vo B63508/SKV -63, fick senare reg nr FRY322
Volvo B513 -48
numera ägd av en privatperson i Uddevalla
Säffles första lättmetallbygge, eller hur? Stod i swebusgaraget i Uddevalla
förr
Jo, det är Säffles första lättmetallbygge. För ungefär ett år sedan stod
bussen vid Uddevalla Omnibus garage i Kuröd. Står väl troligen kvar där.
Fanns under många år i Sollebrunn.
Scania Vabis B63 Special
För den teknikintresserade:
Scania Vabis B63 Special
Kaross: Hägglunds, lyxutrustad
Antal sittplatser: 34
Motor: 6-cylindrig diesel, 135hk
Växlar: 5 st helsynkade
Bromsar: Vakuumhydrauliska
Denna lyxbuss, tillverkad i endast ett tiotal exemplar, gav de 34 gästerna en behaglig resa ner genom Europa. Året var 1954 och den lyx och flärd som erbjöds gjorde att det var få förunnat att kunna följa med. En bussvärdinna serverade vad som önskades och som passagerare var det bara att njuta av resan i de moderna flygplansstolarna. Man kunde koppla av och följa det skiftande landskapet genom skylightfönstren.
Detta var vad de dåtida resenärerna hade att förvänta sig.
Idag är bussen fortfarande i fint originalskick och passar utmärkt till att förgylla
ditt evenemang.
Fd SJ 2285 tidigare museibuss hos Swebus numera ägd av
Helsingborgstrafikens museiförening.
Inte för att det är till någon större hjälp men bilden är tagen tidigast
1973. Det var nämligen 1973 som man övergick till det nuvarande systemet för
nummerplåtarna och tog bort de gamla länsbokstäverna. Bussen har med andra
ord överlevt högertrafiksomläggningen 1967.
Undrar om denna buss finns kvar? Finns det annars någon turistbuss av denna
modell kvar? Jag tror att denna modell av turistbussar kom 1954
Chassiet på denna buss kommer från Scania-Vabis, kan det månne vara B63?
Karossen är i alla fall av Hägglunds fabrikat. Jag vill minnas att bussen är
från 1954.
En för sin tid mycket bekväm turistbuss som till och med hade inbyggd toalett,
vilket renderade att dessa vagnar fick tillnamnet "skithus".
"Lyxfönstren" i takvälvningen och det elegant utförda bevingade
SJ-märket på vagnssidan är dock signum på en buss utöver det vanliga.
Intressant är hur man skall ange dörrställningen på denna buss.
Eftersom flertalet länder på kontinenten till skillnad från Sverige vid denna
tid hade högertrafik satte man bussens enda passagerardörr i bakstammen.
Föraren hade dock en egen dörr till sin förarplats.
© Anders Johansson