QZX
DILL 316   312
I Alvesta  22-05-2005








3 Tc lok som är körbara idag finns kvar samt 4 avställda.
Ytterligare ett körbart lok finns hos DVVJ.

Här kommer en hyfsat korrekt lista.

3115 fd Tc 294 Tillhör DVVJ
3116 fd Tc 295 Tillhör Infranord,normalt i tjänst men står på översyn i Göteborg
3117 fd Tc 296 Skrotad okänt datum
3118 fd Tc 297 Skrotad Okänt Datum
3119 fd Tc 298 Skrotad Okänt Datum
3120 fd Tc 299 Avställd i Örebro 2004? för motorbyte.Står kvar utan motor än idag.
Tc 300 Skrotad efter olycka på SJ Tiden?
3121 fd Tc 301 Skrotad okänt år
3122 fd Tc 302 Skotad okänt år.Var relativt nyreviderad men avställd pga dåliga cylinder foder
3123 fd Tc 303 Samma som ovan.
3124 fd Tc 304 Avställd vid maskinverkstaden Kristianstad pga dåliga kardaner.
3125 fd Tc 305 Skrotad okänt år
3126 fd Tc 306 Skrotad 2009-11
3127 fd Tc 307 Vinterutrustad denna vecka,utlämnad cirka 15:00 idag för röjning i Skåne/Blekinge/Södra Småland.
3128 fd Tc 308 Avställd i Örebro sen brand orsakad av stödlagerhaveri 2000-2002? Skrotbeslutad
3129 fd Tc 309 Skrotad okänt år
3130 fd Tc 310 Går i snötjänst runt Stockholm just nu
3131 fd Tc 311 Står vid skroten i Timrå i avvaktan på skrotning. Avställd av okänd anledning,vid besiktning 2009 befann det sig vara i bra skick med få driftstimmar.
3132 fd Tc 312 Skrotad okänt år.
3133 fd Tc 313 Avställd i Boden pga dåliga cylinder foder.


Jag tror att jag fått med alla lok i denna lista.
Samtliga lok förutom 294 samt 300 är lok som funnits i Banverkets ägo.
Loken som fortfarande finns kvar förutom 294 tillhör idag Infranord Ab (fd Banverket Produktion).
De flesta utav Banverket skrotade lok var i grund och botten väldigt bra lok med få driftstimmar. De flesta av loken hade cirka 2000-6000 driftstimmar vilket kan jämföras med Tc 295/3116 som har gjort runt 15000 timmar och fortfarande rullar. Den stora utskrotning utav Tc började någon gång efter 2002.

Det finns i grund och botten 3 huvudsakliga anledningar till att man skrotat Tc.

Nr 1 är att Kunden (Banverkets förvaltande enheter) ej efterfrågat Tc som snöröjnings fordon. Detta pga av okunskap samt en önskan att spara pengar.

Nr 2 är att Banverket Produktion Maskin köpte in 30 så kallade Kockumstrallor som skulle kunna ta över Tc lokens uppgifter som dragare och snöröjjare. Desvärre så är Kockumstrallan utomordentligt dålig som både dragare och snöfordon. Dock så har Banverkets Distrikt viljat få timmar på de traller de hyrt utav Banverket Produktion Maskin vilket gjort att man har försökt med stor iver använda Kockumstrallan till något den inte är byggd för medans Tc lokena har stått stilla (Tc lokena tillhörde och bemannanades av Baverket Produktion Maskin).

Nr 3 Banverket Produktion Maskin samt även Infranord Ab driver en hård policy som går ut på att man ska skrota ut så mycket matriel som möjligt för att kunna tjäna pengar (minskat underhåll,avskrivningar etc etc).

Dessa tre huvudanledningar kombinerat med oerhört komplicerade organisationer har lett till att Tc lokena har fallit mellan stolarna samt blivit ett offer då ansvariga fordonschefer helt naturligt gärna offrar ett Tc lok för att försvara existensen utav sina tyngre lok (TB,G1206,T43,Rc). Skrotningarna ifrån centralt håll har sällan varit baserad på en viss typ utan mer baserad att x antal fordon skall bort.

2009 sattes en mindre arbetsgrupp ihop vars målsättning var att utreda de kvarvarande Tc lokenas framtid. Rapporten som pressenterades förordade att samtliga idag existerande lok sparas samt rustas upp då behov utav dom finns. Ett par paket presenterades även där man beskrev olika sorters underhålls/modernifierings alternativ,allt ifrån lite dyrare varianter till relativt billiga.
Dock så har skrotningen utav Tc lok fortsatt då 3126 skars ner 2009 trots att det fanns beslut på att fordonet skall bevaras.

Summa summarium,Sveriges enda dugliga ploglok för linjetjänst har en ytterst osäker framtid framför sig.

Hoppas att jag inte blivit för långdragen och att jag lyckats rätta ut lite frågetecken!