Vagnbjörnstrafik
Hem


Här kommer ett par bilder tagna 1970 om jag mins rätt, vi kör spårvagnar från Stockholms Spårvägar till spårvägsmuseet i Malmköping. Bilden med hus i bakgrunden är tagen på Södertäljevägen, nuv. E4 i Midsommarkransen, den orangefärgade Duetten som åker bakom tillhör en kille som var engagerad i spårvägssällskapet, minns inte vad han heter. Janne Schedin var min jobbarkompis, han har nog en hel del att berätta då det gäller vagnbjörnstrafik.
Tack Lennart Persson
För Foto Å text

Jo - jo, nu dök det verkligen upp ett par kul bilder! Herren med orange overall och blå hjälm på den undre bilden är undertecknad Ruggige Ragge Vagnbjörnsdiggare och den orange Duetten är hans kära egendom!

Den enda gången vi i Spårvägssällskpet använde Svelasts vagnbjörn var när vi skulle transportera A3 nr 143 från Stockholm till Malmköping. 143:an hade genomgått ett större upprustningsjobb på Hammarbyverkstaden tillsammans med släpvagnen B20 nr 915 vill jag minnas. Den eskorterande Volvo Duetten med reg.-numret FNB 398, av alla kallad "Skrubben", var min från Televerket (via det s k Braxverket i Solna, dvs Överskottsförsäljningen) under 1968 för 2 400:- inköpta alltid lika trogne följeslagare. Bilen, en -62:a, hade vid inköpet bara gått 8 000 mil och den hade en hel del finesser, vilka jag först upptäckte efterhand, t ex automatisk diff-broms. Något 10-tal år senare, 1977 tror jag det var, så sålde jag bilen till den i diggarsammanhang inte helt obekante hr Zetterberg, som körde i flera år med den innan han i sin tur avyttrade den, då någonstans vid mätarställningen 43 000 mil. Ett antal år senare skrotades den, säkert då med närmare 50 000 mil på mätaren, antagligen fortfarande med originalmotorn, en B18B, under huven. Varför byggs det inte så praktiska och oömma bilar nuförtiden? Dagens Volvo V90, jovisst vilken härlig landsvägsvagn och släpvagnsdragare, men oöm, nääh....blähhh!!

Vagnbjörnstransporten med A12 nr 335 från Stockholm till Malmköping gjordes med SLs dåvarande vagnbjörnsekipage, draget av den urstarka AEC-dragbilen med namnet Mammoth ("Mammuten" kallad). Typiska karakteristika hos det fordonet var muskelservo, osynkad 5-växlad låda, 12 tons barlast av skroträler, total avsaknad av diffspärrar, fullständigt stel tandemdriven boggi (vid minsta blöta på vägen gick ekipaget rakt fram i kurvorna!), vinsch med otrolig dragkraft, handbroms med matarkuggkrans, varvtalsspärr (traktorregistrerad), bromsar som med nöd och näppe höll lastat ekipage på plats i lutning etc - etc.

Den gången, liksom vid ett stort antal lokala transporter inom Stockholmsområdet, var det jag själv som rattade ekipaget och det blev en minst sagt äventyrlig resa, vilken det dock skulle föra alldeles för långt att skildra i detlaj här här. Eskort den gången kördes med 4 st BMW f d polismotorcyklar, som några glada SSS-medlemmar köpt på braxverket och utrustat med i stort sett all sådan utrustning som polisen hade, men där det t ex i stället stod "SILOP" på stoppspadarna! Att allt detta hände för mer än 30 år sedan är svårt att fatta! Transporten av 335 tänker jag vänta med att skildra till mina memoarer - om det nu blir några!

Gissa vad som bl a fanns i SILOP-cyklarnas packväskor? Jo, just det, thermosar med kaffe!

/Ragge Vagnbjörnsdiggare
(Just nu alldeles tagen av nostalgin!)